Intermezzo (Romance)

Rok

1948
Rozměry 58×43 cm
Druh malba
Technika olej na plátně  

Vystaveno

Open Travel, s.r.o.
nám. 14. října 2, 15000 Praha 5 - Smíchov

Cirkusové motivy a obzvláště postavy klaunů procházejí celým dílem Františka Tichého (1896–1961). Jejich atributy se nemění a najdeme je i na obraze z chebské sbírky – pruhovaný trikot, klaunovský účes tvořený třemi vytrčenými rohy nebo drobný klobouček homolovitého tvaru. Naopak další formální prvek – výrazná stylizace hlav bez nosů, namísto nichž jsou jen ploché trojúhelníkovité škrabošky – se poprvé objevuje až v roce 1946 v suché jehle Capriccio I. Jejím ústředním motivem je dvojice klaunů, sice mužských, ovšem oděných a stylizovaných podobně jako postavy na chebském obraze. V letech 1947 a 1948 stejné téma varioval ještě v jedné grafice, několika kresbách a obraze.
Také chebský obraz, pro který zvolil název podobného typu1 Intermezzo, má analogickou genezi: nejdříve v roce 1947 vznikla suchá jehla, kterou opět v roce 1948 převedl do obrazu. Základní kompozice dvou těl zůstala stejná, jediný rozdíl mezi obrazem a grafikou spočívá v gestu rukou; na grafice je má mužská postava založené na hrudi, a sice stejným způsobem jako analogická postava v Capriccios. V suché jehle je tedy blízkost obou skupin ještě zjevnější než u samotného obrazu. Oba výsledné obrazy Intermezzo a Capriccio autor v roce jejich vzniku představil na samostatné výstavě v Topičově salonu a v katalogu dokonce tvoří sousední položky.2
Právě tato příbuznost nám může napovědět, jak chebský obraz „číst“. Tichý mistrovsky ovládal řeč gest a postojů, jejichž prostřednictvím rozehrával vztahy zobrazených postav. V sérii Capriccios hledí zmíněná dvojice klaunů stejným směrem, zdánlivě zaujata představením či zkouškou, ve skutečnosti jako by právě kula nějaké pikle; Tomáš Winter v této souvislosti mluví o „intrikánském gestu našeptávání“.3 V Intermezzu Tichý zobrazil podobnou scénu. I zde jsou postavy od sebe odvrácené, a přesto důvěrně komunikují. Jejich vztah nejspíš odpovídá názvu: dvojice artistů, tentokrát muž a žena, v přestávce mezi dvěma výstupy sleduje cvičení svých kolegů někde vysoko pod šapitó. Intrikování nahradila blízkost, vyjádřená gestem propojených rukou a obrysovou linií, která obě těla sceluje do jednoho útvaru. Celá kompozice, vysoce rafinovaná a zároveň oproštěná od všech nepodstatných detailů, tak představuje virtuózní hru linií a objemů, modelovaných světlem a stínem.

1 V obou případech jsou názvy odvozené z italského hudebního názvosloví. Capriccio, „rozmar“, i intermezzo, „mezihra“, označují krátké hudební skladby žertovného charakteru. Intermezza byla v osmnáctém století hrána mezi prvním a druhým jednáním italských oper a jejich témata byla často přebírána z repertoáru commedie dell'arte. Právě takto nejčastěji koncertoval Niccolò Paganini, který je i autorem proslulých Capriccií. Není proto náhodou, že jak Paganini, tak i commedie dell'arte jsou dalšími významnými okruhy Tichého tvorby.
2 Při nákupu v roce 1965 byl obraz Intermezzo do sbírky GAVU Cheb zařazen pod nepůvodním názvem Romance. Obraz Capriccio, dnes v soukromé sbírce, se v dosavadní literatuře zase objevuje pod chybným názvem Intermezzo. Správné názvy dokládá katalog výstavy v Topičově salonu (1948), kde korespondují s rozměry obou obrazů. Omyl založil ve své monografii z roku 1960 František Dvořák, který reprodukci obrazu Capriccio označil jako Intermezzo. Následně byl přebírán v monografiích Jana M. Tomeše a Tomáše Wintera, který správný název uvádí alespoň v závěrečném soupisu jako variantu v závorce. František Tichý. Katalog výstavy v Topičově salonu, 30. 11. – 31. 12. 1948, č. k. 8 a 9; DVOŘÁK, František: František Tichý. Praha 1960, obr, XXIV.; TOMEŠ, Jan M.: František Tichý. Malířské dílo. Praha 1976, č. s. 214 a 223; WINTER, Tomáš: František Tichý, Praha 2002, s. 156, s. 243.
3 WINTER, Tomáš: František Tichý, Praha 2002, s. 156.

Líbí se Vám toto dílo? Napište nám

Mohlo by se vám líbit

Most Sully v Paříži František Tichý Most Sully v Paříži 17 × 30 cm
Intermezzo František Tichý Intermezzo 23 × 20 cm
Hadí muž III František Tichý Hadí muž III 28 × 21 cm
Břichomluvec I František Tichý Břichomluvec I 44 × 32 cm
Tři muzikanti František Tichý Tři muzikanti 45 × 52 cm
Muž v klobouku František Tichý Muž v klobouku 42 × 34 cm
Zátiší František Tichý Zátiší 20 × 29 cm
Commedia dell´arte II František Tichý Commedia dell´arte II 20 × 21 cm
Tři klauni František Tichý Tři klauni 31 × 43 cm
Rybář František Tichý Rybář 14 × 32 cm
Autoportrét František Tichý Autoportrét 63 × 0 cm
Řetězový most II František Tichý Řetězový most II 24 × 31 cm
Sedící dívka se zrcadlem František Tichý Sedící dívka se zrcadlem 14 × 10 cm
Břichomluvec II František Tichý Břichomluvec II 40 × 32 cm
Jubilejní tisk koncertního manažera Antonína Meisnera František Tichý Jubilejní tisk koncertního manažera Antonína Meisnera 10 × 6 cm
Sedící Arlecchino František Tichý Sedící Arlecchino 21 × 15 cm
Pes František Tichý Pes 16 × 10 cm
Krajina z Říček František Tichý Krajina z Říček 9 × 12 cm
Fantóm František Tichý Fantóm 31 × 25 cm
Studie k portrétu ženy František Tichý Studie k portrétu ženy 0 × 0 cm
Kohoutek František Tichý Kohoutek 13 × 9 cm
Capriccio II - fragment desky František Tichý Capriccio II - fragment desky 27 × 36 cm
Frontispis k próze Jindřicha Teuchnera František Tichý Frontispis k próze Jindřicha Teuchnera "Lazar – Zápas s andělem" 25 × 11 cm
Frontispis ke sbírce Karla Hlaváčka František Tichý Frontispis ke sbírce Karla Hlaváčka "Mstivá kantiléna" 11 × 8 cm
Frontispice k Farguovým Vzpomínkám fantomu František Tichý Frontispice k Farguovým Vzpomínkám fantomu 10 × 8 cm
Hrazdaři II František Tichý Hrazdaři II 15 × 35 cm
Novoročenka MUDr. Ferdinanda Poláška na rok 1949 František Tichý Novoročenka MUDr. Ferdinanda Poláška na rok 1949 8 × 7 cm
Oznámení o narození Daniela Fišera František Tichý Oznámení o narození Daniela Fišera 6 × 7 cm

Novinky